در حال بارگذاری ...
به مناسبت برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌ عروسکی تهران-مبارک

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی منتشر شد 

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی به مناسبت نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران-مبارک این رویداد را حامل سنت‌ها، باورها و پیام‌هایی از هویت فرهنگی ایران زمین معرفی کرد.  

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، کاظم نظری، در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌ عروسکی تهران _مبارک، پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام مدیرکل هنرهای نمایشی آمده است:

«به نام ایزد یکتا

آفریده‌های دستی هر سرزمینی، نمادها و نشانه‌هایی از جریان‌های فکری و مولفه‌های ذهنی و زیست اجتماعی ساکنان آن سرزمین‌اند و هر یک، حامل سنت‌ها، باورها و پیام‌هایی از هویت فرهنگی مردمانی که در آن اقلیم، نسل در نسل، تاریخ خود را به جلو آورده و مواریث سنتی خویش را برین محمل، استوار کرده‌اند.

از جمله این برساخته‌های نمادین تاریخی و فرهنگی، پیکرک‌ها و عروسک‌هایی هستند که شمایل و چهره‌شان و مفاهیمی که در لایه‌های زیرین کلام خود دارند؛ رنگ آن‌ها و نوع و میزان پوشش آن‌ها و حتی انتخاب و تثبیت نام‌شان، بیانگر و نمایانگر ِ رگه‌های اندیشه‌گانی، آرزوها، بغض‌ها، شادی‌ها و به‌طور‌کلی دغدغه‌های ذهنی مردمان سازنده و نگهدارنده آن‌هایند. 

شیوه‌های نمایشی این پیکرک‌ها نیز که عموما در «نمایش‌های عروسکی» جان و جریان تازه‌ای می‌گیرند؛ همین پیشینه و کارکرد را دارند و به تفاوت نام و شخصیت، پیام‌های متفاوتی را هم منتقل می‌کنند. در میان شیوه‌های نمایشی و شخصیت‌های عروسکی ایران کهن و آیین‌مدار از جمله «خیمه‌شب‌بازی»، «دستکشی»، «سایه‌بازی» و... نیز شخصیت «مبارک»، تشخص دیگری دارد و با خوشی یُمنی و برکت و شادباشی نشسته در پس نامش، در هاله‌ای نمکین و پذیرفته شده از اصالت و صراحت و ظرافت بیانی، هم نقش فرهنگی و آیینی خود را ایفا می‌کند و هم محملی برای طرح نقدهای طنزآمیز اجتماعی، از طریق ِ نزدیک‌ترین چهره‌ها و اسامی به ادبیات عامیانه و کهن‌الگوهای ِ این قلمرو فرهنگی عزیز به تماشاچی خود است و در ترکیبی از حرکت و کلام و نوا، مخاطب را به عمق اندوخته‌های ذهنی و پیشینه مرامی این مردم شریف و عاطفه‌مند می‌برد و حرف خود را در حریری از کلامی موزون و نغمه‌هایی برخاسته از متن زلال موسیقایی همین مردم کوه، دشت، بازار، کوچه و خانه می‌زند. چنین سرمایه و پشتوانه‌ای اینک محل بروز خلاقیت‌های نوین و روزآمد نمایشگران جوان ایرانی، در سایه‌سار حضور و هدایت پیشکسوتان تجربه‌مندی شده است که خود را در قامت نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران–مبارک نشان می‌دهد .

جشنواره‌ای که پس از چند سال فترت و فاصله، به عنوان فرصتی ناب برای مشاهده و یادگیری و هم‌افزایی همه فعالان و صاحب‌نظران این عرصه، جلوه کرده و شایسته آن که با تعاملات تجربی و گفت‌وگوهای نقد‌محور ناقدان، دانشجویان، هنرجویان و سایر مخاطبان و علاقه‌مندان این صحنه و رخداد، ایام برگزاری‌اش سرشار از تضارب آراء و برداشت‌هایی راهگشا برای جریان‌سازی در مسیر بهره‌گیری از ظرفیت‌های وسیع این پیکرک‌ها و شخصیت‌های برساخته‌شان، در امر «درام‌نویسی» و  «تنوع ارائه» باشد و در جویبار حرکت و صدای ِ پیکرک‌ها و گردانندگان‌شان، همان صدای آشنا به گوش محرمان ظرافت‌ها و فضیلت‌های نهفته در هنر نمایش برسد که فرمود: «ای بستگان تن! به تماشای ِ جان روید کآخر رسول گفت: تماشا مبارک است.» 

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران-مبارک از 8 تا 17 تیر ماه سال جاری به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

نظرات کاربران